دانلود نمونه RFP آماده فارسی

RFP نوعی درخواست پیشنهاد است که در آن به عنوان مثال یک شرکت یا سازمان اعلام می کند که بودجه برای یک پروژه یا برنامه خاص براش شرکت در مناقصه در دسترس است و می توانند در قالب یک RFP پیشنهادات برای تکمیل پروژه را ارائه دهند. RFP فرایند مناقصه و شرایط قرارداد را مشخص می کند و راهنمایی در مورد نحوه قالب بندی و ارائه پیشنهاد را ارائه می دهد. RFP یک پرپوزال می باشد برای معرفی نوع خدمات و نوع محصولات شما و همچنین شرکت در یک مناقصه برای حضور در یک مناقصه و ارائه یک پروپوزال شما باید همیشه دقت نظر داشته باشین تا در بهترین حالت ممکن و بهترین قالب نوشتاری بصورت کاملا خلاصه و مفید باشه حتما و حالت رقابتی با دیگر شرکت ها رو داشته باشه شما دارین برای مشتری خود پروپوزال ارسال میکنید تا بتوانید خدمات خودتون رو برای مشتری ارائه بدین تا حیات شرکت و مجموعه شما برقرار باشه پس باید بسیار دقت داشته باشین در ارائه RFP ما به شما در این مقاله کمک میکنیم که چگونه یک RFP خوب بنویسید و همچنین یک نمونه RFP آماده فارسی برای دانلود وجود دارد و می توانید استفاده کنید. برای دانلود نمونه RFP آماده فارسی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

مخفف کلمه RFP

مخفف کلمه RFP میشود request for proposal درخواست برای ارائه پروپوزال و شرکت در یک مناقصه می باشد که جز یکی از مهم ترین بخش ها برای برنده شدن در یک مناقصه و همچنین معرفی .نوع خدمات برای مشتریان و ارائه برنامه خود برای پروژه های که قصد شرکت در آنرا دارین

تعریف ویکی پدیا از آر اف پی :

A request for proposal (RFP) is a document that solicits proposal, often made through a bidding process, by an agency or company interested in procurement of a commodity, service, or valuable asset, to potential suppliers to submit business proposals.

چگونه RFP بنویسیم

پر اهمیت ترین مسئله این می باشد که شما باید  RFP خودتان را بنویسید و برای مناقصه و معرفی ارائه خدمات در اختیار مشتریان خود قرار دهید. برخی از شرکت ها از RFP های کپی شده استفاده میکنند که در قدم اول یک اشتباه بزرگ است و شاید در کوتاه مدت و حداقل یک پروژه به شما کمک کند اما اگر به فکر کسب و کار خود باشید حتما باید ازRFP خودتان استفاده کنید در ادامه ما به شما کمک میکنیم که مشخصه های اصلی یک RFP خوب چه مواردی می باشند.

  1. ۱-نیاز های خود از RFP را مشخص کنید.

شما باید یک مدیر پروژه تعریف کنید و در نشست هایی که در سازمان دارید در واحد های مختلف شرکت  نیاز های خود را مشخص کنید، مشخص کردن وظایف تیم اجرایی با نظارت مدیران پروژه می تواند کمک شایانی به شناسایی نیاز های سازمانی خود کند این نیازها را می توان بصورت لیست جمع آوری کرد این کار باعث می شود که نظرات و راه حل ها نیز توسط دیگر افراد سازمان گفته شود.اهمیت RFP را میتوان یکی از مهمترین عوامل مهاجرت  به این نقطه دانست .شما باید بدانید که کاربران چه درخواستی از شما دارند تمامی این نیاز ها باید بررسی شود .

  1. ۲- نیاز های RFP شما مشخص شده از آنها به سادگی عبور نکنید.

پس از آن که تیم پروژه با نظارت مدیران پروژه تمامی نیاز های کاربران  و سیستم را شناسایی کردند حال نوبت این است که از آنها بصورت کاملا حساب شده استفاده کنید به عنوان مثال شما برای رانندگی با اتومبیل خود احتیاج به بنزین دارین اما این که تو دوزی اتومبیل شما به چه صورت می باشد اولویت اصلی نیاز های RFP شما نیست .

۳- اولویت بندی نیازمندی های مشخص شده RFP

پیرو مثالی که در مورد شماره ۲ بیان کردیم ما مجبوریم که از بین نیاز های مشخص شده اولویت بندی کنیم و نیازهایی که بسیار مهم تر می باشند را در اولویت های بالاتری قرار دهیم. اولویت بندی نیازمندی های RFP باید یک نوع مشخصه استاندارد داشته باشد می توان اولویت ها را با ذکر عدد بیان کرد مثلا ”۱”

که مشخصه اولویت بیشتر در مقایسه با دیگر گزینه های لیست می باشد.

۴- تمامی نوشته ها باید تنظیم باشد

یکی از پر اهمیت ترین مسئله در نوشتن RFP تنظیم بودن تمامی موارد و نوشته ها می باشد تا آنجایی که امکان دارد از کلمات بسیار ساده و کوتاه استفاده کنید در بیان تمامی نوشته های RFP. همیشه سعی کنید از تمامی پتانسیل خود در بخش فنی و سیستمی بیان کنید. از نمونه کاربری های سیستم خود به شرح یک لیست ارائه بدین به عنوان مثال :

نمونه امکانات کاربری مورد نیازی شما :

  • امکان جستجو کارکنان سازمان بصورت فیلتر های بسیار زیاد و مشخص.
  • بررسی ریز شرایط حقوق های کارکنان با توجه به قوانین بیمه و مالیات قوانین کار.
  • دسترسی بصورت وب سایت.
  • امکان چاپ گزارشات و استخراج گزارشات.
  • همچنین امکان تعریف سطح دسترسی در برنامه و سیستم.

۵- وقتی خرید کنید که کامل به نتیجه رسیده باشید

با تمام کارمندان سازمان صحبت کنید نیاز های تمام کارمندان را بررسی کنید این باعث می شود که

تمامی نیاز های سازمان خود را که کارمندان شما عنوان میکنند رو بهتر بشناسید دانستن این مسائل جز این که در شناخت شرکت شما بهتون کمک میکند در شناختن و تفاوت های جایگاه شرکت شما در مقایسه با شرکت های رقیب بهتر و بیشتر به شما آگاهی می دهد مدیرانی که از تمامی نیاز های سازمان خود با خبر باشند و اولویت بندی درستی داشته باشند همیشه بهترین نتیجه را نسبت به مدیرانی که کور کورانه یک سیستم و یک نوع خدمات را قبول میکنند نتیجه به نسبت بهتری را میگیرند.

این مسله رو همیشه جز اولویت های RFP خود قرار دهید :

سیستم و نوع خدماتی که ارائه داده می شود از چه نوع پشتیبانی بر خوردار است ؟

آیا پشتیبانی همه روزه و فول تایم ( ۲۴ ساعته ) را دارد یا خیر و در زمان مشکلات به چه صورت مسئله پشتیبانی رو انجام می دهند و حتی چه تعداد نیرو فنی جهت پشتیبانی خدمات ارائه شده در سریع ترین زمان ممکن در دسترس هستند تا مشکلات احتمالی شما رو رفع کنند ! تمامی این مسائل به شما کمک میکند که بهترین انتخاب را داشته باشید و یک نمونه RFP بسیار کامل و جامع را در اختیار داشته باشند.

مفهوم اولیه RFP چیست و برای چه باید تنظیم گردد ؟

لغت اختصاری RFP یک نوع فرآیند است که در آن شرکت ها قادر خواهند بود در انجام پروژه های داخلی و بین شرکتی خود مدیریت نمایند و محیط رقابتی را برای آنها ترسیم خواهد نمود.

 

هزینه های پروپوزال در RFP چگونه تعریف میشود ؟

یک RFP پایدار قادر خواهد بود تا با در نظر گرفتن هزینه های ابتدایی و هزینه های پیشرفت کار پروژه بهترین پاسخ ها و نیازسنجی های هر سازمانی را پاسخگو باشد. بیشتر شرکت های موجود در ایران و یا اروپایی با استفاده از نرم افزارهای مدیریت RFP پروپوزال و سوالات را به و صورت اولیه پاسخدهی مینماید . این نرم افزار های خود کار همانند نرم افزار on-Line Consultant یک شیوه پاسخدهی مشخص را در پیش میگرید در ادامه هم این نرم افزارهای تولید RFP های شرکت به صورت پیش فرض اقدام به تحلیل این RFP ها مینماید .

RFP چه نیازهایی از شرکت ها و سازمان ها را حل مینماید ؟

آر اف پی برای شرکت هایی که نیازمند پیدا کردن پیمانکار مناسب برای مناقصات داخلی شرکت خود هستند یا نیاز دارند که یک پروژه را به بیرون سازمان خود برون سپاری نمایند مناسب است . RFP باعث میشود که شما به راحتی پروپوزال های آنها را مدیریت نمایید و بهترین پیمانکار را برای پروژه های خود پیدا نمایید. به معنی دیگر RFP باعث سهولت در روش تشریح اسناد یک پروژه برای سازمان شما خواهد بود.

آر اف پی راهنمای جامعه برای تنظیم موارد مورد نیاز برای ارائه پروپورزال برای شرکت های مد نظر شما میباشد که همه این موارد را در اختیار شرکت های ارائه کننده پروپوزال قرار میدهد تا همه آنهابا توجه به همان فرمت اقدام به ارائه پروپوزال دهی به شما نمایند و راحی کار را برای شما در تحلیل پروپوزال های دریافتی فراهم می نماید. ( تحلیل راحتر پروپوزال ها و جمع بندی و انتخاب پیمانکار مناسب با آر اف پی سازمانی شمابا استفاده از RFP های ارسالی برای شما مدیریت مجموعه قادر خواهد بود تا کلیه پروپوزال های چند صفحه ای سازمان ها و پیمانکاران را به صورت خلاصه مطالعه نماید و در زمان بررسی پروپوزال ها صرفه جویی گردد .

عدم نیاز به برگزاری مناقصات هم از نظر هزینه و هم از نظر زمانی با استفاده از RFP میتواند مدیران را سریعتر به خواسته های آن ها نزدیک نماید.

صرفه جویی از بیهوده گویی در ارائه پروپوزال ها میتواند مسیری و هدفی باشد که همه مدیران به آن نیاز دارند با توجه به تنظیم نمونه RFP هر سازمانی شرکت های ارائه دهنده پروپوزال برای پروژه تنها آنچه را که شما نیاز دارید را در قالب پروپوزال برای پروژه جهت انجام و قبول شدن در مناقصه برای شما ارسال مینمایند که این کار مدریران را از دانستن ارائه های بی مورد در مورد شرکت های متقاضی بی نیاز مینماید.

خرید نرم افزار CRM 

بر خلاف بسیاری از ابزارهای کسب و کاری که آنها استفاده کرده اید ، خرید نرم افزار CRM ، خرید ابزار «تنظیم و فراموش کردن آن» نیست. این نرم افزار یک گام بیشتر از فناوری است و به عنوان یک سرمایه گذاری خوب برای موفقیت و پیشرفت محسوب میشود. چگونه می توان مطمئن شد  که شما برای استقرار سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان در کسب و کار خود آماده هستید؟

نرم افزار سی آر ام  را می توان از طریق یک نرم افزار، به عنوان یک سرویس و یا بر روی بستر پیش فرض مستقر ساخت. مستقل از ترجیحات نصب و راه اندازی شما، دلایل متعددی وجود دارد که شرکت ها با خرید نرم افزارCRM، بر روی مدیریت مشتریان سرمایه گذاری می کنند.

  1. مدیریت داده ها

گارتنر در نشست مطبوعاتی فوریه ۲۰۱۴ گفت که مدیریت اطلاعات مدرن (MDM) “عامل موفقیت بحرانی” در ایجاد بهترین گزینه های نرم افزار سی آر ام است. اجتناب ازمدیریت اطلاعات مدرن ما را با نتایج معیوب مواجه خواهد ساخت که می تواند مشتریان را تحریک کند و موجب کاهش شدید درآمد شود.

با استفاده از یک نقطه مرجع مشترک، یک پرونده اصلی برای متمرکز کردن تمام داده های حیاتی کسب و کار، مدیریت پرونده ها را در میان ادارات و پرسنل تسهیل می کند، به طور موثر شکستن سیلوها که مانع اشتراک داده کارآمد در یک شرکت می شود.

RFP شامل چه بخش هایی میباشد ؟

برای تنظیم یک RFP سازمانی برای دریافت پروپوزال اینکه بدانیم این RFP تنظیم شده ما شامل چه بخش هایی باید باشد از سوالاتی است که ذهن مدیران را به خود مشغول کرده است که تیم راه در ادامه به توضیح این بخش نیز میپردازد :

بخش نخست تنظیم آر اف پی شرکت ها تکنیکی و فنی است . یعنی این که شرکتها باید مشخص نمایند که چه خطوط زمانی را مد نظر خود دارند ، نیاز به چند پرسنل برای انجام آن هستند و در نهایت این که هدف خود سازمان برای تکمیل پروژه در چیست .

مرحله بعدی تنظیم آ اف پی شرکت مربوط به بخش مخارج و زمان بندی پروژه میباشد که در این مرحله سازمان باید مشخص نماید که زمان پیش بینی شده و مد نظر آنها برای انجام پروژه و همچنین بودجه مد نظر آنها برای تکمیل پروژه چقد میباشد . ( قیمت انجام پروژه را در آر اف پی مشخص مینمایید )

مزایا تهیه RFP چیست ؟

شناخت کامل بخش هایی یا کل سازمان که قرار است در آن پروژه ای در آن انجام می شود.

جمع آوری اطلاعات و نیازمندی های اولیه با توجه مشکلات واقعی و نیازمندی هایی که کاربران دارا میباشند.

مشخص نمودن تخمین دقیق از هزینه و زمان مورد نیاز برای انجام پروژه

امکان بررسی پروپوزال های ارسالی و بررسی دقیقی هر یک از پروپوزال ها در RFP

یاری مدیران در تصمیم گیری بهتر در شرایطی زمان کافی برای تصمیم گیری ندارند

کاهش چشم گیری ایراد گیری ها و نارضایتی و شکایات مشتریان و کارفرمایان در صورت استفاده از RFP

کمک در تنظیم و تسریع عقد قرارداد های سازمانی

راحتی مدیران پروژه در کنترل قرارداد و پروژه های تعریف شده

مراحل تهیه RFP برای شرکت ها به چه صورت میباشد ؟

۱- تماس اولیه: نخستین گام ما بررسی زمینه کاری است که آر اف پی باید برای آن تهیه وتنظیم گردد. پس از تماس شما، اطلاعاتی در رابطه با نرم‌افزار RFP مورد نظر و هدف تهیه آن، ازشما دریافت خواهد شد.

۲- بررسی درخواست تهیه RFP و اعلام زمان و هزینه پیشنهادی برای تهیه مستند و عقد قرارداد .

۳- شروع به کار

برگزاری جلسه با مدیران مربوطه سازمان جهت دریافت اطلاعات کلی و شناخت مشکلاتی که نرم‌افزار، بانک اطلاعاتی یا وب‌سایت مورد نظر ما باید آن را مرتفع یا تسهیل کند.

برنامه‌ریزی و تعیین مسیر کار برای مشخص شدن هرچه بهتر روند تهیه RFP

بررسی و آشنایی با روند کاری بخش‌های درون سازمانی و مشخص کردن مشکلات و ارایه راهکارهای جزء به جزء به همراه مستندسازی آن‌ها

تهیه RFP توسط بخش فنی به استناد اطلاعات گردآوری شده و تحویل آن به کارفرما

تهیه بخش قانونی با همکاری کارفرما که شامل موارد زیرمی‌باشد:

ارایه پیشنهادهای پیمانکاران

مشخصات فنی پیمانکار واجد شرایط

نمونه قرارداد

تکمیل واصلاح RFP وارایه آن به کارفرما

۴- برگزاری مناقصه

در صورتی‌که سازمان سفارش‌دهنده خواهان برگزاری مناقصه و داوری فنی نیز باشد:

تهیه اسناد مناقصه

درج آگهی

ارایه RFP نرم‌افزار به پیمان‌کاران متقاضی

برگزاری جلسات پرسش و پاسخ

بررسی و داوری فنی پروپوزال‌های ارایه‌شده توسط متقاضیان

اعلام نتیجه به کارفرما

دانلود یک نمونه RFP

جهت دانلود یک نمونه RFP فارسی کامل شما می توانید بسیار آسوده به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید تا یک نمونه RFP  فارسی آماده در اختیار شما قرار دهند.

RFP چیست؟

یعنی در فاز نیاز سنجی و تعیین اولویت های سازمان باید بررسی ها و مطالعه های دقیق، کارشناسانه و آینده نگرانه ای صورت بگیرددر اصول مدیریت پروژه نخستین مرحله و گام برای آغاز یک پروژه در سازمان، شامل فرآیندی کارشناسی برای بررسی وضع موجود سیستم ها و امکانات فعلی، بازنگری در ساختار سازمان بر اساس تحولات درونی و بیرونی، بررسی جایگاه سازمان در بازار و موقعیت آن در برابر رقیبان، پیش بینی نیازهای کوتاه مدت و بلند مدت و بررسی تعریف سرویس های جدیدی و قابلیت انطباق یا ارتقاء سرویس های قبلی به وسیله آنهاست. در کل مدیریت پروژه فناوری اطلاعات یا به دنبال ایجاد یک سیستم جدید بر اساس شرایط به وجود آمده و کارکردهای مورد نیاز سازمان است و یا در صدد بهینه سازی و ارتقاء سیستم های موجود برای تطبیق دادن روشها و سیستم های قبلی با نیازهای فعلی برای رسیدن به وضع مطلوب است. در هر دو رویکرد برای رسیدن به حداکثر بهره وری، باید مکانیسم ها و محدودیت های مختلفی همچون منابع انسانی، ابزارها، زمان، سرمایه، کیفیت و… را مورد توجه قرار دهیم . برای رسیدن به تمامی این اهداف و پاسخ به سوال های متعددی که پیش از آغاز هر پروژه در ذهن مدیران و مجریان پروژه نقش می بندد و برای جلوگیری از سوء تفاهم ها و برداشت های دوگانه و چند گانه از یک موضوع واحد و دست یابی به یک خط سیر مشخص و علمی برای پروژه لازم است تا سازمان اقدام به تهیه یک سند مطالعاتی و اطلاعاتی به نام RFP نماید.

RFP چیست؟

اگر تا کنون در پروژه های مختلف فعالیت کرده باشید یا در جلسات مقدماتی یک مناقصه حضور پیدا کرده اید حتما عبارتRFP بارها به گوش شما خورده، شاید هم در آگهی های مناقصه یا در روزنامه ها و مجلات این عبارت را شنیده باشید.RFP یا درخواست طرح پیشنهادی خلاصه ای از عبارت سه کلمه ای Request for Proposal می باشد. RFP ابزاری استاندارد برای خریداری خدمات است که به صورت رسمی توسط سازمان تهیه می شود و به ارائه دهندگان خدمات مورد نظر ارائه می شود تا سازمان پیشنهاد ها و راه حل های مختلفی را برای یک موضوع واحد در اختیار داشته باشد و با دقت بیشتری به بررسی ان بپردازد. پس از پایان مذاکرات و توافقات ممکن است به عنوان بخشی از اسناد قرارداد مورد استفاده قرار گیرد.

زمانی که یک شرکت قصد دارد یک پروژه داخلی انجام دهد یا پروژه ای را به منابع بیرونی سازمان ارجاع دهد به پیمانکار نیاز پیدا می کند شرکت برای برگزاری مناقصه و جمع آوری پیشنهادات پیمانکاران مختلف باید درخواست طرح پیشنهادی خود را تهیه کند. RFP به شرکت ها کمک می کند به تشریح جزییات مورد نظر و نیاز خود در اسناد مناقصه بپردازند و از این طریق بتوانند بهترین پیمانکار را شناسایی نمایند. در واقع تهیه RFP روش رسمی تشریح اسناد یک پروژه می باشد که به شرکت های پیمانکار کمک می کند چگونه طرح خود را تهیه و پاسخ لازم را ارائه دهند و بدینوسیله آنها را از روش بررسی طرح ها با خبر می سازد. با تهیه راهنماهای لازم کار شرکت ها برای مقایسه پیشنهادات بسیار ساده می شود چراکه چهارچوب کلی در دفترچه های راهنمای مناقصه منتشر و به صورت یکسان در اختیار تمامی متقاضیان مناقصه قرار میگیرد.

هیچگونه استاندارد مشخصی برای تهیهRFP وجود ندارد اما نهاد های دولتی معمولاً چهارچوب هایی را برای هدایت کردن مسیر طرح های پیشنهادی اعمال می کنند.

شرکت های پیمانکار مناقصه ها با خواندن RFP و نوشتن طرح پیشنهادی خود به تشریح توانایی های خود برای تامین نیاز ها و درخواست های لحاظ شده و تعیین شده برای چهارچوب پروژه می کنند.

هنگام نوشتن طرح پیشنهادی شرکت متقاضی شرکت در مناقصه باید با دقت تمام از راهنمایی ها و چهارچوب تعیین شده درRFP را دنبال کند تا از دور شدن از مسیر اصلی پروژه اجتناب کند.

محتوای یک طرح پیشنهادی شامل موارد زیر است:

خلاصه مدیریتی- خلاصه ای از تمام پروژه که در یک یا چند صفحه اطلاعات کلی و لازم را در اختیار خواننده می گذارد

شرح ضرورت- تشریح ضرورت انجام پروژه و تاثیرات آن در کسب و کار تشریح پروژه- تشریح چگونگی اجرا و ارزیابی پروژه اطلاعاتی در مورد سازمان برنامه زمانی پروژه بودجه نتایج پروژه

فناوری اطلاعات یک صنعت رو به رشد، پویا و فرا رشته ای است از این رو کاربری رو به رشد آن در رشته ها و شاخه های مختلف علمی و اجرایی غیرقابل اغماض است. با توجه به تغییرات مداوم و حرکت رو به جلو دانش فناوری اطلاعات و ظهور پدیده ها و امکانات جدید قابل استفاده در بخش های مختلف سازمان ها، مدیران باید از توانمندی لازم برای شناسایی تحولات جدید و نحوه استفاده از آنها در جهت افزایش راندمان کاری سازمان آگاه باشند. همانطور که اشاره شد فناوری اطلاعات یک دانش فرارشته ای است و به همین خاطر مدیران با هر تخصصی و در هر سازمانی به هنگام پیاده سازی و بهینه سازی فناوری اطلاعات نیازمند آگاهی پایه ای و دانش تخصصی نسبت به تحولات روز دنیای IT هستند. جنبه ترکیبی فناوری اطلاعات با سایر علوم همچون تبلیغات، بازاریابی، مدیریت و… باعث می شود تا برای انطباق و پیاده سازی هر چه بهتر فناوری اطلاعات در یک بخش تخصصی مثل واحد بازاریابی یا آموزش یک سازمان نیازمند مطالعه، برنامه ریزی، و اجرای پروژه های کوتاه مدت و بلند مدت باشیم. بنابراین مدیران علاوه بر توانایی سطح بالای علمی و اجرایی در زمینه دانش تخصصی مرتبط با بخش یا سازمان خود و اطلاعات مناسب در زمینه فناوری اطلاعات باید از قدرت و توانایی مناسبی برای برنامه ریزی و مدیریت فرایند پیاده سازی و توسعه فناوری اطلاعات برخوردار باشند. با این دیدگاه مدیران دقیقا می دانند که چه چیزی را در چه مکانی، در چه زمانی و با چه کاربردی می خواهند و از این طریق در سرمایه و وقت سازمان صرفه جویی خواهند کرد. برای دستیابی به دیدی کلی، روشن و با منطق آینده نگر لازم است تا تعریف درستی از نیازهای سازمان و برنامه های آتی آن صورت بگیرد و سپس با مکتوب کردن آنها به سازمان ها و شرکت های مختلف ارائه دهنده سرویس ها امکان دهیم تا پیشنهاد های خود را بر اساس نیازهای سازمان تهیه و در اختیار ما قرار دهند. در واقع این فرایند راهی است برای سفارشی سازی پیشنهاد های ارائه شده برای یک پروژه خاص که از سوی افراد حقیقی و حقوقی مختلف صورت می گیرد. با این کار از تشتت فکری خدمات دهندگان و برداشت های اشتباه از امکانات و نیازهای سازمان جلوگیری می شود

درخواست برای ارائه پیشنهاد (RFP )چیست؟

مستند رسمی و فنی است که توسط کارفرما یا نمایندگان فنی کارفرما تهیه می شود. این مستند شامل تعریف دقیق بخشهای پروژه نرم افزاری مورد نظر، همراه با شرایط و مقرراتی که پیمانکار برای اجرای پروژه باید رعایت کند می باشد.

RFP برای تهیه کنندگان نرم افزار (پیمانکار) امکان درک نیازهای سازمان بصورت واضح و روشن همراه با جزئیات و شرایط خاص را فراهم می‌آورد. در وا قع تهیه RFP یکی از راههای استاندارد برای تعریف صورت پروژه ای مطلوب است.

^

چرا به نوشتن RFP نیاز است؟

این یک روش رسمی و سیستماتیک برای تعریف نیازهای سازمان و بررسی منابع و انتخاب یک روند مناسب برای شروع پروژه مورد نظر می باشد.تهیه مستند RFP توانایی تخمین زمان و هزینه پروژه را برای ما ایجاد می کندهمچنین نوشتن RFP نرم افزار به برنامه ریزی و تصمیم گیری دقیق و آگاهانه مدیران سازمان کمک به سزایی میکند.در بسیاری از موارد کارفرمایان اقدام به برگزاری مناقصه نموده تا پس از دریافت تمامی پیشنهادات از سوی شرکت کنندگان در مناقصه بهترین انتخاب را از میان گزینه های موجود باتوجه به زمان و هزینه داشته باشد

^

موارد الزامی در یک RFP چیست؟

موضوع فعالیت کارفرما

تشریح ضرورت انجام پروژه و تاثیرات آن در کسب و کار

اهداف اجرای پروژه

موارد فنی و زیر ساختهای مورد نظر

بیان محدودیت ها و الزامات

مفروضات و توافق نامه ها

تعریف مشخصات پیمانکار واجد شرایط

نحوه ارائه مستند پیشنهاد

بیان تخمین زمان و هزینه پروژه به کارفرما

^

ساختار یک RFP ( نمونه RFP )

نکته قابل توجه این است که یک قالب مشخص و جزبه جز برای نوشتن RFP وجود ندارد و هر سازمانی بر حسب نیاز خود این مستند را تهیه می کند. کلیات لازم به ذکر به صورت نمونه در اینجا قابل مشاهده است.

^

تهیه RFP چه مزیت هایی دارد؟

درک نیازهای مهم کارفرما‌ و یا بخشی از سازمان کارفرما که قرار است پروژه برای آن انجام شود

جمع آوری اطلاعات دقیق بر اساس مشکلات واقعی و نیاز کاربران

دستیابی به تخمین درستی از هزینه و زمان مورد نیاز برای اجرای پروژه

امکان مقایسه شرکت های مختلف ارائه دهنده خدمات مشابه

کمک به برنامه ریزی و تصمیم گیری دقیق و آگاهانه

کاهش شکایت های احتمالی مجریان و کارفرمایان

کمک به تنظیم دقیق قرارداد

فراهم شدن امکان دریافت پیشنهادهای تکمیلی و راه حل های جدید برای اجرای بهتر پروژه

دانلود نمونه آر اف پی RFP آماده  فارسی

^

معایب نوشتن RFP چیست ؟

نوشتن RFP بسیار وقت گیر و به نسبت پرهزینه برای کارفرما می باشد و پرسنل مجموعه کارفرما را نیز درگیر می سازد همچنین احتیاج به دقت بسیار بالایی برای جمع آوری اطلاعات مربوط به پروژه دارد.

^

اشتباهاتی که در نوشتن RFP وجود دارد چیست ؟

نوشتن درباره ما به جای چشم انداز سازمان، در نوشتن RFP باید سازمان اهداف آینده خود را مطرح سازد تا بتوان هزینه و زمان انجام آن را تخمین زد نه نوشتن توانایی هایی که هم اکنون سازمان از عهده انجام آن بر می آید

بیش از حد طولانی بودن RFP و گنجاندن اطلاعات اضافی و یا مبهم در متن آن، که احتمال خوانده نشدن کلیه متن توسط پیمانکاران را افزایش داده و عدم درک کامل را به دنبال خواهد داشت.

عدم انطباق نیازهای سازمان با جزئیات فنی

نادیده گرفتن خطرات، تمامی پروژه ها دارای خطرات بالقوه ای می باشند که مدیران پروژه باید با در نظر گرفتن این احتمالات و رویدادهای غیر منتظره هزینه های تشدید شده را برآورد وپیش بینی نماید. عدم توجه به این خطرات برآورد هزینه ها را دچار مشکل می سازد.

کلید واژه هایی که تیم راه با آن با این مقاله در گوگل پیدا میشوند : rfp چیست , نمونه rfp , آر اف پی چیست , نمونه rfp آماده , نمونه rfp فارسی , آر اف پی , دانلود نمونه rfp آماده فارسی دانلود نمونه rfp , rfp چیست؟ , معنی rfp چیست , چگونه rfp بنویسیم؟ , rfp مخفف چیست؟